söndag 27 november 2011

Åk 8: Glosor till provet v 48 (från v 37 till v 47)

GLOSOR till provet (V 37 - V 47)
v. 37 Presentera dig själv och andra
1.  gustar- att gilla (tilltalas av)
2.  interesar- att intressera
3.  doler  (ue)- att göra ont

v. 40 Kommunikation, väder och klimat
1.  ¿dónde?- var? (¿a dónde?- vart?/ ¿de dónde?- varifrån?)
2.  ¿cómo?- hur?
3.  ¿cuándo?- när?
4.  ¿por qué?- varför?
5.  ¿qué?- vad?
6.  ¿cuántos?- hur många?
7.  estar soleado- det är sol
8.  hace buen/mal tiempo- det är bra/dåligt väder
9.  hace viento- det är blåsigt
10.           hace frio- det är kallt
11.           hace calor- det är varmt
12.           hace x grados sobre/bajo cero- det är x grader över/under noll
13.           llueve- det regnar
14.           hay niebla- det är dimmigt
15.           nieva- det snöar
16.           estar nuboso-att vara molnigt
17.           tormenta- storm
18.           oeste- väster
19.           este- öster
20.           sur- söder
21.           norte- norr
22.           (A) noreste- nordost
23.           (A) noroeste- nordväst
24.           (A) sureste- sydost
25.           (A) suroeste- sydväst

v. 43, 44 Lägen
1.  ¿Dónde está...? - Var är/ligger...?
2.  cerca (de) - nära
3.  lejos (de) - långt bort
4.  al lado de - bredvid
5.  justo - precis (i närheten)
6.  a la derecha - till höger
7.  a la izquierda - till vänster
8.  por aquí - här i närheten
9.  enfrente de - mittemot
10.           detrás de - bakom
11.           todo recto - rakt fram

Byggnader/platser:
correos - posten
la plaza - torget
el cine - bion
la iglesia - kyrkan
la farmacia - apoteket
la parada de autobús - busshållsplatsen
la estación de trenes - tågstationen
la primera/segunda/tercera calle - första/andra/tredje gatan

Verb:
1.  estar - att vara / befinna sig
2.  ir - att åka
3.  tomar - att ta
4.  girar - att svänga

v. 46 Kroppen (el cuerpo)
1.  la cabeza- huvudet
2.  la garganta- halsen (inuti)
3.  el corazón- hjärtat
4.  el estómago- magen
5.  el brazo- armen
6.  la mano- handen
7.  el dedo- fingret
8.  el pecho- bröstet
9.  la espalda- ryggen
10.           el culo- rumpan
11.           la pierna- benet
12.           el dedo (gordo) del pie- (stor)tån
13.           el pie- foten
14.           la rodilla- knäet
15.           la mejilla- kinden
16.           la frente- pannan
17.           los labios- läpparna
18.           la nariz- näsan

v. 47 Patientens fraser
1.  Tengo un problema- Jag har ett problem.
2.  ayuda- hjälp
3.  Tengo fiebre/diarrea- jag har feber/diarré
4.  Me duele… - Jag har ont i min/mitt… (SINGULAR)
5.  Me duelen…. – Jag har ont i mina… (PLURAL)
6.  Me siento feliz/triste – Jag känner mig glad/ledsen
7.  (No) puedo andar/hacer caca/dormir - Jag kan (inte) gå/bajsa/sova

Inga kommentarer: