onsdag 7 mars 2012

Åk 6: Att skriva en text

¡Hola !!!
Du ska skriva en sammanhängande text med hjälp av de här stödpunkterna. Anpassa punkterna till något som passar dig, t ex vad du har för djur eller vad du gillar.
¡Buena suerte! /Lana

1. Jag heter... - Me llamo.../ Soy.../ Mi nombre es...
2. Idag är det den ... mars - Hoy es el ... de marzo
3. Jag är X år gammal - Tengo X años
4. Jag bor i Skövde i ett hus / en lägenhet - Vivo en Skövde en una casa / un apartamento
5. Jag har ett (djur) /Jag har inget djur - Tengo un (gato, perro, pez... osv) /No tengo animales
6. Jag gillar (glass) (att spela fotboll) - Me gusta el helado /jugar al fútbol
7. Jag har på mig (två klädesplagg, gärna vilken färg de har också) - Llevo (unos pantalones rojos y una camiseta blanca)
8. Min födelsedag är den X (månad) - Mi cumpleaños es el X de (enero /febrero /marzo /abril /mayo /junio /julio /agosto /septiembre /octubre /noviembre /diciembre)

Inga kommentarer: