onsdag 7 september 2011

Åk 8: Verbet GUSTAR

¡Hola mis alumnos del 8 (octavo)!

Här kommer teoridel om verbet GUSTAR.
Repetera en gång till!!!

GUSTAR används för att säga att man tycker om någonting. Egentligen betyder GUSTAR ”att tilltala någon”.

Ex. Me gusta el gato = Katten tilltalar mig.Men på svenska säger vi ”jag tycker om katten”


Me gusta = jag tycker om (me = mig)
Te gusta = du tycker om (te = dig)
Le gusta = han/hon tycker om (le =honom/henne)
Nos gusta = vi tycker om (nos = oss)
Os gusta = ni tycker om (os = er)
Les gusta = de tycker om (les = dem)


GUSTA används när man tycker om EN sak.
GUSTAN används när man tycker om FLERA saker.

Ex. Te gusta el perro = du tycker om hunden
Te gustan los perros = du tycker om hundarna

Träna på att översätt till spanska:
Vi tycker om att äta______________________________
De tycker om huset______________________________
Han tycker om bilarna____________________________
Jag tycker om att spela fotboll_____________________
Tycker du om böckerna___________________________
Tycker ni om skolan______________________________
Hon tycker om pojken_____________________________
Vi tycker om att springa___________________________

Träna också verbet GUSTAR här:

¡Saludos!
/Lana

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack lana

Anonym sa...

Y si a alguien le gusta un verbo??? Ya que la primera frase para traducir es un verbo y es siempre lo mismo aunque sean 23 verbos. Se dice me gusta igual... Mejor añadir esa parte también en este temita.